Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek wordt de historiek geschetst van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. Aan het woord komen een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Hij vind dat het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs geen toekomst heeft in de seculiere en diverse samenleving van vandaag. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens. Het boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten. Met bijdragen van Eric Corijn, De Vlaamse Scholierenkoepel, Ann Dejaeghere, Lore Deweerdt, Sven Gellens, Patrick Loobuyck, Bruno Vanobbergen en An Verlinden. Heeft het apart organiseren van levensbeschouwelijke vakken in het leerplichtonderwijs nog een toekomst in de seculiere en diverse samenleving van vandaag? Patrick Loobuyck vindt van niet. Voor hem mag dit reliek van het Schoolpact (1958) dringend geactualiseerd worden. Ons onderwijs heeft op het vlak van levensbeschouwing nieuwe doelen en dus zijn nieuwe middelen nodig, vindt Loobuyck. Zijn pleidooi voor de invoering van LEF, een algemeen vormend vak Levensbeschouwing, Ethiek & burgerzin en Filosofie voor alle leerlingen in alle scholen van het leerplichtonderwijs, is resoluut en volhardend maar onderbouwd. Al zijn velen het om diverse redenen niet met hem eens.In het boek ́Levensbeschouwelijke vakken. Nieuwe doelen, nieuwe middelen? ́ schetsen we de historiek van de huidige organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de actuele spanningsvelden. We laten een aantal belanghebbende actoren uit het onderwijs en enkele andere krachtige stemmen aan het woord over levensbeschouwelijk onderwijs en de visie van Patrick Loobuyck. Met verrassend resultaat. Dit boek biedt nieuwe inzichten, originele invalshoeken en mogelijk zelfs ingrediënten om de huidige regelgeving op losse schroeven te zetten.
Choose an application
Meer dan de helft van de kinderen in de grote steden heeft ouders uit een ver buitenland. Maar ook de rest van Nederland (en Vlaanderen) kan er niet omheen. Basisscholen hebben al jaren kinderen van verschillende afkomst. Maar voor de klas staan voornamelijk autochtone leerkrachten. Kleine migrantenkinderen worden groot. Gelukkig kiezen steeds meer van hen na de middelbare school voor een lerarenopleiding. Zie jij jezelf voor de klas? Of wil jij deze leerkrachten voor de klas? Dan moet je deze verzameling interviews, meningen en feiten lezen!
Social policy and particular groups --- Research on teaching --- Netherlands
Choose an application
Het rapport "Slaagkansen van allochtone jongeren in het onderwijs. Betrokkenen aan het woord" bestaat uit een reeks interviews. Het is geen allesomvattende en wetenschappelijk onderbouwde studie. Aan de hand van de aanbevelingen en ervaringen uit de praktijk wil de Koning Boudewijn Stichting actoren aan het woord laten die kunnen inspireren. Het gaat over directies van scholen, verenigingen van allochtonen, leraren, ouders, dtudenten en oud-leerlingen. Aan de hand van concrete voorbeelden wordt ook aangegeven hoe men kan werken aan hogere slaagkansen van allochtone jongeren in het onderwijs.
Research on teaching --- Teaching --- slaagkansen --- allochtone jongeren --- Flanders
Choose an application
Het concept intersectionaliteit (ook kruispuntdenken genoemd) is oorspronkelijk ontwikkeld door Kimberlé Crenshaw in 1989 als een hulpmiddel om beter inzicht te krijgen in de manier waarop verschillende vormen van ongelijkheid, onderdrukking en discriminatie op elkaar inwerken en mekaar overlappen. Het begrip vond vooral toepassing in feministische debatten. 'Framing intersectionality' geeft het woord aan voor- en tegenstanders van deze benadering. Aandacht wordt ook besteed aan de interpretatie van het concept in de Europese context, waarbij thema's als migratie en identiteit aan bod komen.
Women's studies --- Men's studies --- Interdisciplinary research. --- Etudes sur les femmes --- Etudes sur les hommes --- Recherche interdisciplinaire --- Research. --- Recherche --- Interdisciplinary research --- Research --- Études sur le genre --- Interdisciplinarité dans les sciences sociales --- Discrimination multiple --- Interdisciplinarité dans les sciences sociales. --- Recherche. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of minorities --- Women's studies - Research --- Men's studies - Research --- Social stratification
Choose an application
Participatief Actieonderzoek (PAO) is een benadering die ons in staat stelt complexe problematiek aan te pakken met datgene wat we in overvloed hebben op aarde: mensen. Wanneer al die mensen vanuit intrinsieke motivatie bijdragen aan een betere wereld op een manier die bij hen past, kunnen we enorme sprongen vooruit maken. Met PAO onderzoeken we waar die energie in de samenleving zit en laten we mensen ontdekken hoe ze met die energie kunnen samenwerken. Zij maken hun eigen actieplannen en voeren die samen uit. Het Handboek Participatief Actieonderzoek. Samen werken aan een betere wereld biedt praktische handvatten voor het uitvoeren van PAO, of dat nu is op het gebied van gezondheidszorg, natuurbescherming, sociale problematiek of een ander domein. Het is gebaseerd op de nieuwste inzichten en ervaringen uit de praktijk. Diverse PAO-methoden worden stap voor stap toegelicht en het is aan de lezer om er een combinatie van methoden uit te halen, die het best aansluit bij de lokale context. Ter ondersteuning van dit boek wordt verwezen naar blogs op www.7sens.es en videolectures op het 7Senses YouTube-kanaal.https://www.epo.be/nl/hrm/5081-handboek-participatief-actieonderzoek-9789085601517.html
Choose an application
De schoolomgeving is belangrijk voor jongeren en de invloed ervan reikt verder dan we doorgaans denken. Scholen worden wel eens omschreven als 'samenlevingen in het klein' waar een bonte verzameling van mensen bij elkaar komt. Dat biedt een enorm potentieel voor (burgerschaps)vorming maar genereert ook aanzienlijke uitdagingen. Dat is het uitgangspunt van dit boek. 'Over leven op school' brengt tien bijdragen van de JOP-onderzoekers met een belangrijke inbreng van andere onderzoekers en praktijkactoren over thema’s zoals polarisatie, slachtofferschap, meervoudige identiteiten en inclusie. Het boek gaat niet over onderwijs op zich of over de schoolse prestaties van jongeren, maar wel over andere zaken die deel uitmaken van de 'staat van de jeugd'. Het boek is ook gratis beschikbaar als e-boek.
Sociology of education --- Research on teaching --- schoolklimaat --- inclusief onderwijs --- welzijn --- identiteit
Choose an application
Choose an application
Bijdragen van een wetenschappelijk congres over de betekenis, functie en het belang van lezen en literatuur in de huidige samenleving. Ook is er aandacht voor het digitale lezen. Bijdragen van een wetenschappelijk congres over de betekenis, functie en het belang van lezen en literatuur in de huidige samenleving. Ook is er aandacht voor het digitale lezen. Met enige zwart-witillustraties. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Library research --- Sociology of literature --- bibliotheekgebruik --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- literatuur --- lezen --- literatuuronderwijs --- Leesbevordering. --- Leseförderung. --- Lesen. --- Wichtigkeit. --- Educational sciences
Choose an application
Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap ? een wetenschap van en voor het handelen ?, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap. De pedagogiek is erop uit om ?dienstbaar inzicht? te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allereerst gericht op het handelen van leraren en opvoeders, en het gaat daarbij zowel om vragen over het ?hoe? als om vragen over het ?waartoe?. In deze bundel verkennen diverse lectoren en leraren vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van concrete voorbeelden hoe pedagogische inzichten over de onderwijspraktijk dienstbaar kunnen zijn aan die praktijk. Daarbij gaat het vooral om de vraag wat vruchtbare manieren zijn om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden. Daarbij tonen de bijdragen onder andere dat als onderzoek dienstbaar wil zijn aan de onderwijspraktijk, men er rekening mee moet houden dat onderwijs geen kwestie is van de inzet van al dan niet effectieve interventies, maar dat onderwijsprocessen complexe, communicatieve processen zijn die beogen de vorming van leerlingen op gang te brengen. Gert Biesta is als hoogleraar werkzaam bij de National University of Ireland, Maynooth en de University of Edinburgh. Hij bekleedde van 2016 tot 2020 de nivoz-leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig talen. Maartje Janssens is wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waar ze onder meer de lectorenkring coördineert.Dr. A. Schipper MAEen belangwekkende bundel opstellen, onder redactie van de onderwijskundige en internationaal befaamde hoogleraar, en de wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waarin de pedagogiek (weer) wordt getypeerd als een echte handelingswetenschap. Een wetenschap van en voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. Een keur aan docenten en lectoren verkent in de bundel hoe deze dienstbaarheid aan de praktijk inhoud en vorm kan krijgen. Aansprekend is de zienswijze in de bundel dat onderwijs geen kwestie is van al dan niet bewezen effectieve interventies (zoals OCW dat nu met het Nationaal Programma Onderwijs doet om corona-achterstanden te bestrijden), maar complexe, communicatieve processen die de vorming van leerlingen op gang beogen te brengen. Verplichte kost dus voor iedereen die in en voor het onderwijs werkt, van leraren en pedagogen tot bestuurders, ambtenaren, politici en ministers. Het boek is voorzien van uitgebreide literatuuropgaven en personalia van de auteurs.© NBD Biblion
Research on teaching --- lerarenberoep --- pedagogiek --- onderwijsonderzoek --- Onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsinnovatie --- 432 --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie --- Actieonderzoek --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- Handelen --- Professionalisering --- Opvoeding
Choose an application
Martin Heylen reist met bekende Belgen van vreemde origine naar hun land van herkomst en brengt daar in dit boek verslag van uit. Zo ontdek je op een unieke manier en met bevoorrechte gidsen het leven op acht verschillende plaatsen in de wereld. Elke reis openbaarde ook een verrassende kant van een Belgische artiest, atleet, politica of fotomodel. Martin Heylen reisde in het gezelschap van Elodie Ouedraogo (Burkina Faso), Jani Kazaltzis (Griekenland), Barbara Sarafian (Armenië), Meyrem Almaci (Turkije), Aagje Vanwalleghem (Brazilië), Tatiana Silva (Kaapverdië), Prem Radhakishun (Suriname) en Svetlana Bolshakova (Rusland).
Migration. Refugees --- Ancestry --- Descent --- Familiekunde --- Family history (Genealogy) --- Family trees --- Genealogical research --- Genealogie --- Genealogy --- Généalogie --- History family --- Stambomen --- Television journalists --- Belgium --- Travel --- Immigrants
Listing 1 - 10 of 75 | << page >> |
Sort by
|